Diagnoza oraz konsultacja dzieci z trudnościami w jedzeniu, wybiórczości pokarmowej

Diagnoza oraz konsultacja dzieci z trudnościami w jedzeniu, wybiórczości pokarmowej przeznaczona jest dla dzieci od 6 miesiąca życia do 6 roku życia u których występują:

  • trudności w zakresie rozszerzania diety oraz ograniczona dieta,
  • awersje pokarmowe lub wybiórczość pokarmowa,
  • neofobie pokarmowe,
  • ARFID,
  • zaburzenia integracji sensorycznej w sferze orofacjalnej (nadwrażliwość jamy ustnej),
  • trudności oralno-motorycznymi wynikającymi ze nieprawidłowego napięcia mięśniowego (obniżone lub podwyższone),
  • zbyt długi czas posiłku, który wynosi 30 – 45 minut,
  • trudności z gryzieniem, żuciem, połykaniem, pobieraniem pokarmów z łyżeczki,
  • trudności z przejściem z płynów na konsystencje stałe,
  • całościowe zaburzenia rozwoju.

Diagnoza oraz konsultacja dotyczącą trudność w karmieniu i jedzeniu oraz wybiórczości pokarmowej składa się z minimum dwóch spotkań. W trakcie pierwszego spotkania diagnosta/terapeuta przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicem, wspólnie z opiekunem ustala listę i formę przyjmowania spożywanych produktów oraz analizuje przedstawione dokumenty i materiały wideo, którymi dysponują rodzice. W celu prawidłowej oceny występującego problemu, do odbycia pierwszego spotkania rodzice proszeni są o przyniesienie:

  • wszelkich dotychczasowych diagnoz i opinii, jeśli takowe dziecko posiada (książeczka zdrowia dziecka, badanie psychologiczne, logopedyczne, wszystkie badania lekarskie np. alergologiczne, laryngologiczne, gastrologiczne i inne dokumenty medyczne),
  • uzupełnionego dzienniczka żywieniowego,
  • nagrań filmików z zachowaniem dziecka podczas jedzenia i/lub karmienia (różne posiłki, różne konsystencje, to co dziecko lubi i je chętnie, to czego dziecko nie lubi, ale podejmuje próby jedzenia, jedzenie samodzielne oraz karmienie przez różne osoby z rodziny, picie z kubeczka/butelki, jedzenie z łyżeczki)
  • nagrań filmików przedstawiających swobodną zabawę dziecka.

Czas trwania wywiadu: około 60 minut.

Na drugim spotkaniu dokonywana jest obserwacja oraz badanie pacjenta, podczas którego obserwujemy jamę ustną dziecka oraz jak spożywa posiłek a następnie terapeuta wyznacza konkretne cele i zalecenia do realizacji w domu w trakcie posiłków.

Na to spotkanie rodzic zobowiązany jest do przyniesienia:

  • czegoś do picia (sok, woda) wraz z kubkiem jakiego pije,
  • produktów żywieniowych o różnorodnej konsystencji np. jogurt, kromka chlebna ze skórką, chrupka, owoc (np. twarde jabłko, banan), warzywo (np. papryka, marchewka) lub inny produkt który dziecko spożywa by ocenić takie funkcje jak gryzienie, żucie, połykanie, funkcje lateralne języka,
  • u dzieci najmłodszych rodzice proszeni są o przyniesienie akcesoriów, które są wykorzystywane podczas karmienia (kubeczek, łyżeczka).

Spotkanie kończy się wydaniem pisemnych zaleceń dla rodziców dostosowanych do wieku dziecka, etapu na jakim się dziecko znajduje oraz indywidualnej sytuacji dziecka i całej rodziny. Po drugim spotkaniu diagnosta decyduje o dalszej formie współpracy z rodziną. Częstotliwość i regularność kolejnych spotkań terapeutycznych ustalana jest indywidualnie na bazie przeprowadzonej diagnozy i informacji zwrotnych otrzymanych od rodziców.

Ilość spotkań diagnostycznych/obserwacji dziecka uzależniona jest od możliwości psychofizycznych pacjenta i może obejmować jedno lub kilka spotkań. Czas trwania jednego spotkania diagnostycznego: od 60 minut – do 120 minut.

Na diagnozę w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Powiatu Krakowskiego przyjmujemy dzieci zamieszkujące na terenie powiatu krakowskiego oraz uczęszczające do placówek na terenie powiatu krakowskiego (Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzyca, Zielonki, Michałowice, Wielka Wieś, Iwanowice, Skała, Sułoszowa, Słomniki).

Zapisów na diagnozę można dokonać w sekretariacie Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Powiatu krakowskiego osobiście lub pod telefonem 12 422 27 12. Zapisy prowadzone są cały rok szkolny.

Do pobrania