Dzieci nadpobudliwe
„Dziecko nadpobudliwe nie ma czegoś za dużo (np. energii, emocji), wręcz przeciwnie – ma za mało zdolności do wewnętrznej kontroli i hamowania swojego zachowania”.
A. Kołakowski
Nadpobudliwość psychoruchowa to zaburzenie dynamiki procesów nerwowych, gdzie występuje przewaga procesów pobudzania nad procesami hamowania. Przejawiać się może w sferze ruchowej (wzmożona ekspansja ruchowa, niepokój ruchowy), poznawczej (zaburzenie koncentracji uwagi, pochopność i pobieżność myślenia) i emocjonalnej(nadmierna wrażliwość, wzmożona ekspresja uczuć).
Najczęstsze objawy w sferze ruchowej:
- wzmożona ekspansja ruchowa: bieganie, skakanie, na lekcjach wyrywanie się do odpowiedzi, machanie rękami lub nogami, poruszanie palcami, kiwanie się na krześle
- niepokój ruchowy: kreślenie po zeszycie, obgryzanie ołówka, bawienie się drobnymi przedmiotami będącymi w zasięgu ręki, przemieszczanie się tułowia, poruszanie rękami lub nogami, „wiercenie się” w ławce
- nawyki ruchowe (ruchy przymusowe)
Najczęstsze objawy w sferze poznawczej:
- trudności w skupieniu uwagi
- chwiejna uwaga -wykonywane zadania są niestaranne, niedokończone, nieprzemyślane, a czasami błędne
- odrywanie się od pracy pod wpływem drobnego bodźca
- przerzucanie uwagi z jednej rzeczy na drugą
- pochopne wnioskowanie, udzielanie nieprzemyślanych odpowiedzi
- niekończenie zadań
- przeszkadzanie na lekcjach
- zapominanie, co jest zadane do domu
Najczęstsze objawy w sferze emocjonalnej:
- silne i nieopanowane reakcje emocjonalne
- wzmożona ekspresja uczuć,
- zwiększona wrażliwość emocjonalna na bodźce otoczenia.
- drażliwość, obrażanie się, wybuchy płaczu lub złości.
- występowanie agresji słowna, a nawet fizycznej
- kłótliwość, agresywność, stawianie na swoim
- wahania nastrojów
Na terenie poradni obejmujemy opieką – zarówno indywidualną, jak i grupową – dzieci nadpobudliwe z deficytem koncentracji uwagi i impulsywnością. Indywidualna opieka rozpoczyna się od diagnozy funkcjonowania dziecka i określenia potrzeby rodziców i dziecka w zakresie udzielania wsparcia. Jeśli rodzice wyrażają wolę, dziecko może brać udział w grupowych zajęciach, które odbywają się cyklicznie przez określony czas, w stałym składzie dzieci. Są one nastawione na poprawę funkcjonowania dzieci w sytuacjach społecznych i skuteczniejsze radzenie sobie z trudnościami związanymi z nadruchliwością, dekoncentracją oraz impulsywnością.
Niezależnie od tego rodzice mogą liczyć na wspieranie ich samych w ramach konsultacji indywidualnych lub grupowych (udział w grupie dla rodziców).
Zajęcia „Trudne dziecko?”
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci nadpobudliwych.